بررسی بازار خشکبار در ماه های پیش رو

گروه بازرگانی ؛ علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه ی کشوری آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار بازار خبر گفت : طبق ارزیابی و بازدیدهای میدانی صورت گرفته از باغات سراسر کشور محصول سر درختان بسیار خوب بوده و فقط  گردو به دلیل آفت زدگی بسیار کم شده است. البته با توجه به این که فصل پاییز است و موقع برداشت محصول ، هنوز آمار دقیقی از میزان تولید بدست نیامده.

وی در ادامه به مشکلات محصولات کشاورزی از قبیل آفت زدگی ، سرمازدگی و … پرداخت و گفت : این نوع مشکلات فقط در کشور ما وجود دارد و در تمام دنیا تکنولوژی به کمک کشاورزی آمده بطور مثال با توجه به اینکه سطح زیر کشت پسته در آمریکا یک سوم سطح زیر کشت پسته در ایران است اما محصول بیشتری برداشت می کند و این به دلیل استفاده از تکنولوژی در برطرف کردن مشکلات کشاورزی است.

ارزانی افزود : چندین سال است که با مشکل کم آبی گریبان گیر هستیم اما متأسفانه کسی توجه قابل ملاحظه ای نکرده، مخصوصا در مناطق کرمان و رفسنجان حجم آب سفره های زیرزمینی به دلیل برداشت های بی رویه و حفر چاه های مجاز و غیر مجاز به شدت کاهش پیدا کرده و باعث به وجود آمدن مشکل کمبود آب شده در حالی که با بهینه مصرف کردن می توانیم از ایجاد کم آبی جلوگیری کنیم . تا الان هیچ برنامه دقیق و منسجمی برای این موضوع انجام نشده است.

نهال دیر گل راه کار مناسب برای جلوگیری از سرمازدگی

وی ادامه داد : اگر خوب دقت کنیم متوجه می شویم که راه کار بسیار زیاد است . در دنیا چیزی به نام سرمازدگی معنا ندارد زیرا با استفاده از نهال دیرگل از سرمازدگی محصولات جلوگیری شده به طور مثال بعد از عید درختان بادام شکوفه می کنند و اولین سرمایی که می وزد این شکوفه ها را از بین می برد و موجب کاهش محصول می شود در حالی که در کشورهای دیگر این موضوع را با نهال های دیرگل حل کردند یعنی این درختان اول برگ و بعد گل می دهند . متأسفانه در کشور ما مسئولین جهاد کشاورزی فعالیتی در این خصوص نداشتند و این خود خسارات جبران ناپذیری به این محصولات با ارزش وارد می کند.

رتبه ۱ تا ۵ صادرات خشکبار جهان متعلق به ایران است

رئیس کشوری اتحادیه آجیل و خشکبار خاطرنشان کرد : ایران در تمام محصولات خشکبار رتبه ۵- ۱ جهان را دارد و از سراسر دنیا متقاضی انواع محصولات ما هستند و واقعا جای تأسف دارد که با این محصولات بسیار مرغوب در بحث بسته بندی و تبلیغات بسیار ضعیف عمل کنیم. کشور ما با تولید یک میلیون و دویست تن خرما اولین و گاها دومین جایگاه را در دنیا دارد اما صنعت بسته بندی این محصول با ارزش بسیار ضعیف است به نحوی که هنوز ضایعات خرما از برداشت تا آخرین مرحله نزدیک به ۳۰ درصد است که این موضوع یک حمایت همه جانبه را از دولت و مسئولین می طلبد.

واردات قاتل تولیدات داخل

ارزانی به بزرگترین مشکل صنعت خشکبار کشور اشاره کرد و گفت : حدود ۴ یا ۵ سال است نامه نگاری ها و پیگیری های متعددی راجع به بزرگترین مشکل موجود در کشور یعنی بحث واردات کالاهایی که خود تولید کننده انها هستیم ، انجام داده ایم اما به هیچ نتیجه ای نرسیدیم. بطور مثال خیلی راحت بادام زمینی و آفتابگردان و بسیاری محصولات دیگر به صورت قانونی وارد می شوند . کشور ما تولید کننده آفتابگردان است چرا باید از کانادا ، چین ، بلغارستان ، رومانی ، آرژانتین و … وارد کنیم؟ قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی دلیل واردات این اقلام است و همه ی این عوامل دست به دست هم می دهند که کشاورز ما انگیزه خود را برای کار و تولید محصولات با کیفیت کشاورزی از دست بدهد.

وی ادامه داد :‌ نباید جزیره ای کار کنیم ، اتحادیه ،‌جهاد کشاورزی ، ارگان های موردنظر همگی باید مثل زنجیره به هم متصل باشند و در راستای هدف مشترک گام بردارند و مستقل و جدا از هم عمل نکنند این گونه درمان مشکلات کشاورزی را بدست می آورند.

ارزانی افزود :  تمام سرمایه هایی که برای واردات هزینه می شود در اصل یارانه دادن به کشاورز چینی ، کانادایی و آرژانتینی است چرا نباید به جای دادن این گونه هزینه ها به کشاورز خودمان بها بدهیم و از صادر کنندگان حمایت کنیم؟ اگر بحث خشکبار و ارزآوری آن را جدی می گرفتیم دیگر نیاز به صادرات نفت نداشتیم و هیچ قدرتی هم نمی توانست با اعمال تحریم ها ما را در تنگنا بگذارد. چرا صدا و سیما و عموم رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی مصرف و صادرات خشکبار اقدامی نکردند؟

وی در ادامه گفت :‌ با همه احترامی که برای صنعت خودرو قائل هستیم اما کدام یک از این محصولات توانسته مانند تک تک محصولات خشکبار ما اشتغال زایی و ارزآوری داشته باشد؟ اما حمایت هایی که در خودرو هست هیچ کدام در محصولات خشکبار نیست با این همه شاهد کسب جایگاه برتر در دنیا هستیم و این صنعت با اشتغال زایی ،  ارزآوری ، امنیت غذایی ، صادرات ، باعث سربلندی ایران در جهان شده است.

وی افزود : با توجه به پتانسیل قوی در صنعت خشکبار و بسته بندی اما به ناچار در برخی موارد محصولات خود را به صورت غیر مستقیم صادر می کنیم زیرا بسیاری از کشورها محصولات خشکبار ما را در کارتن های ۵۰ کیلویی می پذیرند. و در رابطه با برخی کشورها هم به صورت مستقیم صادر کننده هستیم.

رئیس اتحادیه خشکبار کشور از اقدامات مؤثر دولت یازدهم در راستای حمایت از این صنعت خبر داد و گفت : اخیرا دولت تصمیمات جدیدی گرفته بطور مثال در جهت معافیت مالیاتی صادر کنندگان و یا در بحث تعهد و ارزهای پرداختی تصمیم به برداشتن تعهدات گرفتند همچنین اقدامات خوبی در جهت تسهیل صادرات انجام دادند و پرداخت جایزه صادراتی را مجددا آغاز کردند. در کشورهای شمالی ۳۰ درصد از بهای حمل و نقل را به صادر کنندگان تخفیف می دهند و ما هم با حمایت های دولت به این سمت پیش می رویم.

وی ادامه داد : انحصار بسیاری از اقلام خشکبار متعلق به  ایران است بطور مثال هر کس در دنیا انجیر بخواهد باید از استهبان ایران تهیه کند ، ارزان ترین قلم آجیل و خشکبار نخودچی است که انحصار این محصول هم در ایران است نخودچی به عنوان یک میوه خشک به ۶۵ کشور دنیا صادر می شود.  همچنین به دلیل اهمیت سویا ، تجار و تولید کنندگان ایرانی توانستند این محصول با ارزش را وارد خشکبار کنند.

۲۰۰ هزار تن محصول پسته

ارزانی به مصرف کم داخل نسبت به تولید اشاره کرد و گفت : در بسیاری از اقلام مصرف داخل کشور نسبت به میزان تولید و صادرات بسیار کم است بطور مثال در ۳۸۰ هزار هکتار مساحت زیر کشت پسته حدود ۲۰۰ هزار تن برداشت داریم که البته این سطح کشت بسیار افزایش یافته به نحوی که در ۱۸ – ۱۹ استان کشور پسته می کاریم و مانند قدیم فقط در کرمان تولید پسته نداریم و استان هایی نظیر خراسان رضوی (که به قطب تولید پسته تبدیل شده) خراسان جنوبی ، یزد ، فارس ، لرستان ، سمنان  سیستان و بلوچستان ، ورامین در استان تهران و حتی قم سطوح زیر کشت پسته داریم. از این ۲۰۰ هزار تن محصول بدست آمده ۱۶۰ هزار تن صادر و ۴۰ هزار تن به مصرف داخل می رسد و چیزی حدود یک میلیارد و ششصد میلیون دلار صادرات پسته داریم.

وی با تأکید بر جایگاه خشکبار ایران در جهان گفت : اولین رتبه در بین خشکبار ایران از آن پسته است که ارزش افزوده زیادی را به کشور می آورد و در حقیقت سلطان خشکبار است و بعد از آن کشمش ، خرما و انجیر به ترتیب جایگاه دوم تا چهارم را در جهان از آن خود کردند و این در حالی است که انجیر تا چند سال پیش صادر نمی شد و در این مدت کم توانست به این جایگاه برسد.

رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار در پایان اظهار امیدواری کرد : سیاستمداران در بحث های کلان بین کشورهای مورد معامله در بحث ورود محصولات خشکبار ایران به صورت بسته بندی مذاکره کنند زیرا بسیاری از این کشورها عوارض بسیار بالایی را برای محصولات بسته بندی شده وضع کردند به طور مثال کشور چین که ما وارد کننده انواع اقلام بی کیفیت و با کیفیت آن هستیم جلوی صادرات انجیر ایران را گرفته و این محصول ما ابتدا به هنگ کنگ می رود و بعد به صورت قاچاق وارد چین می شود و این موضوع باید توسط سیاستمداران ما پیگیری و حل شود.

  نظرات