گرانی گردو و مغز گردو ، چرا ؟

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل، در خصوص دلایل افزایش قیمت گردو در بازار اظهار کرد: تولید گردو نسبت به سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد کاهش یافته که یکی از دلایل آن سرمازدگی در فصل بهار است که خسارت بالایی به باغات گردو در کشور وارد شد و محصول را به شدت کاهش داد، دلیل گران شدن گردو هم در کشور به خاطر کاهش تولید است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: ما قیمت مصوبی برای خشکبار نداریم اما یکی از عوامل تعیین قیمت گردو همین کم شدن میزان تولید این محصول است که این میزان کاهش تولید را ما ۶۰ درصد برآورد کرده‌ایم اما برخی در ارگان‌های دیگر آن را بیشتر عنوان می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل در رابطه با تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت گردو و خشکبار تصریح کرد: ما امسال به خاطر کمبود این محصول در کشور مجبور به واردات شدیم تا بازار را تنظیم کنیم و بازار از کنترل خارج نشود. واردات با ارز سر و کار دارد و گران شدن ارز بر قیمت گردو موثر بوده است. البته عرضه و تقاضا هم بر این موضوع موثر است که نبود تقاضا در بازار نمی‌گذارد قیمت گردو بیشتر از این بالا برود.

احمدی در رابطه با کشورهایی که از آنها واردات گردو به کشور انجام می‌شود، اذعان داشت: بیشترین واردات ما از کشور شیلی در امریکای جنوبی است اما از کشورهای دیگر هم واردات داریم.

قیمت گردو در خرده‌فروشی‌ها بیش از ۱۴۵ هزار تومان است

محمدحسن شمس‌فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص صادرات گردو اظهار کرد: گردو بیشتر مصرف داخلی دارد و محصول صادراتی محسوب نمی‌شود. در ۶ ماهه گذشته ۲۶۸تن مغز گردو داشتیم که نسبت به سال گذشته که ۲ هزار و ۱۷۹ تن بوده بسیار ناچیز است.

وی افزود: گردو و پسته هردو با سرما مواجه شدند و محصول پسته هم امسال بسیار آسیب دیده و کم شده است به همین دلیل ما نیاز به واردات گردو به کشور داریم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در رابطه با کشورهای واردکننده گردو به ایران تصریح کرد: گردو از ازبکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه هم به ایران وارد می‌شود.

شمس‌فرد با اشاره به افزایش قیمت گردو در بازار عنوان کرد: قیمت مصوبی برای گردو وجود ندارد اما در خرده‌فروشی‌ها قیمت مغز گردو بیش از ۱۴۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. قیمت در هر آجیل‌فروشی با هم متفاوت است و قیمت قطعی وجود ندارد.

  نظرات